Från en enkel kameraapp till ett av de viktigaste sociala nätverken
Instagram har varit en av de snabbast växande och utvecklade apparna sedan lanseringen 2010 och den 6 oktober 2021 fyllde Instagram 11 år! Huvudsyftet med själva appen har inte förändrats mycket (att dela intryck och minnen med andra) men det har definitivt skett några mycket effektfulla utvecklingar under åren. Från att lägga till hashtags till introduktionen av Reels; det har varit stora milstolpar och uppdateringar längs vägen.
Det är ingen hemlighet att Instagram spelar en stor roll i våra liv. Det har gjort det möjligt för oss att bygga en gemenskap med miljoner människor, leva de liv vi alltid drömt om och nu till och med lära ut tips och hemligheter vi lärt oss om plattformen under åren. Många andra influencers och företag har påverkats positivt av appen och helt kunnat vända sina liv.
Men vad är historien bakom detta sociala nätverk?
I det här blogginlägget tar jag dig genom utvecklingen av denna lilla, men mäktiga app. Vi vill att du ska se hur appen har förändrats genom åren och hur den har blivit ett av de mest kraftfulla sociala medierna.
Så låt oss se närmare på Instagrams utveckling!
2010 – Den första bilden var en…
Den 6 oktober 2010 är dagen då Instagram officiellt lanserades som en mobil plattform för sociala medier för fotodelning. Det som är galet är att mer än 25 000 användare registrerade sig samma dag som den lanserades! Vid den tidpunkten kunde du dela fyrkantiga bilder på din profil. Innan du postade kunde du redigera med ett urval av filter, som Earlybird, X-Pro II, 1977, Gotham och fler. Det var den viktigaste skillnaden från andra appar för mediedelning.
Visste du vad den första bilden som laddades upp på Instagram var? Det var Kevin Systroms (medgrundare av Instagram) golden retriever som satt vid ett tacostånd med bildtexten ”Test” – jag är säker på att han aldrig skulle ha föreställt sig att det på drygt 10 år skulle finnas över 318 miljoner inlägg med haschtaggen #dog!
2011 – Hej Hashtags
Nytt år, nya funktioner! I januari 2011 lade Instagram till hashtags för att hjälpa användare att upptäcka andra människor, och i synnerhet bilder inom olika kategorier. På så sätt kunde du få ditt innehåll att sticka ut mer och locka likasinnade användare med det. Kul fakta: #love är den mest använda hashtaggen genom tiderna, med 2,1 miljarder inlägg!
Införandet av hashtags var inte den enda milstolpen under 2011. Instagram introducerade också deras klassiska app-logotyp – en Polaroid-kamera med en regnbågsrand. I september fanns det redan 10 miljoner människor på Instagram, och de var bara 13 anställda!
2012 – Instagram köps upp av Facebook
I april samma år beslutade Facebooks vd Mark Zuckerberg att köpa Instagram för vad som verkade vara ett vansinnigt pris på 1 miljard dollar! Vid den tiden hade Instagram bara 30 miljoner användare och hade inte ens en intäktsström. Men i och med köpet av Instagram kom nya förändringar på plats – som till exempel sidan ”Utforska”!
Det introducerade ett nytt sätt för användare att hitta nya konton eller ett intressant innehåll att engagera sig i baserat på deras intressen. Att få in ditt innehåll på den här sidan kan vara oerhört användbart om du vill öka ditt antal följare, få mer engagemang i inlägget och öka din chans att gå viralt. Det kan vara ganska svårt att ta sig dit, men det är mycket lättare om du gör rätt saker!
2013 – Instagram är inte längre en plattform för endast foto
Efter att appen nådde 100 miljoner månatliga användare i februari 2013, lade de också till några viktiga funktioner till plattformen! I maj introducerade Instagram fototaggning och avsnittet ”Foton på dig” på användarens profiler, och samlade alla taggade bilder av dig på ett ställe.
En ännu större uppdatering kom dock bara en månad senare – minns du när du bara kunde ladda upp bilder till plattformen? Tja, allt förändrades när Instagram rullade ut alternativet att ladda upp videor på upp till 15 sekunder. Detta gjorde det möjligt för användare att dela ännu mer kreativt innehåll med sin publik! Om dessa ändringar inte redan var tillräckligt, så lade de också till DM-funktionen för att skicka foton, videor och texter direkt till andra.
2014 – Går bortom kvadraten
Under 2014 var Instagram nära att nå 300 miljoner månatliga användare. De lade till fler filter till sin repertoar och släppte nya redigeringsverktyg för att justera egenskaper som ljusstyrka, kontrast, högdagrar och skuggor. I augusti samma år ändrade de också fotoformatet från kvadratiskt till att stödja vertikala och horisontella uppladdningar (mellan 1.91:1 och 4:5) – så du behöver inte längre klippa bort några kroppsdelar eller vackra landskap.
2015 – Låt oss prata affärer
För att stödja företag och onlineentreprenörer introducerade Instagram små skärmannonser, vilket gör det möjligt för annonsörer att dela 30 sekunders videor – dubbelt så mycket som 15 sekunders gränsen som ges till användare. Samma år tillkom ytterligare ett litet men underhållande inslag: Boomerangs! Ännu ett coolt och kreativt sätt att fånga och dela ögonblick.
2016 – RIP kronologisk feed
2016 var ett stort år för vår älskade app! Inte bara gick vi med i ”gram, utan de möjliggjorde också 1 minuts videodelning i mars det året, vilket öppnade nya dörrar för kreatörer. Sedan, bara två månader senare, genomgick appen en översyn, fick en ny logo och ett uppdaterat användargränssnitt.
En intet ont anande dag i juni var det så dags för en uppdatering som många fortfarande ser som en mardröm än i dag: införandet av ett algoritmstyrt flöde – hejdå kronologiskt flöde (där det senast publicerade innehållet visades först). Instagrams övergång från den kronologiska metoden, baserade användarens flöde på deras intressen och interaktioner. Ja, jag vet att algoritmen kan vara knepig men vi lovar att den inte fungerar mot dig!
Två månader senare lanserade Instagram också sin egen version av ”Snapchat” – Stories. Denna omvälvande funktion låter dig ladda upp foton eller videor som försvinner efter 24 timmar. Genom att dela våra dagar och interagera med vår publik har vi byggt en djupare koppling till våra följare. Det är inte konstigt att Stories nu är en av appens mest populära funktioner, med över 500 miljoner dagliga användare!
För att avsluta året i en hög takt, så lade Instagram också till ytterligare två viktiga funktioner till listan. Den första var köpbara taggar, som gjorde det möjligt för varumärken att tagga sina produkter i flödesinlägg. Detta var en absolut avgörande funktion för alla småföretag, eftersom användarna helt enkelt klickade på taggen och kunde då se varan och prissättningen av produkten. För det andra lanserades Instagram Live; som tillåter användare att hålla livesändningar i upp till en timme för att stärka kontakten med sina följare ännu mer.
2017 – Möjligheterna utökas ytterligare
Har vi några obeslutsamma människor här? Nåväl, nu behöver du inte ägna hela dagen åt att välja mellan 2 bilder längre eftersom tack vare en uppdatering 2017; när karusellinlägg föddes. Detta gjorde det möjligt att dela upp till tio delar av innehållet i ett inlägg – inklusive foton och videor.
Vi älskar verkligen den här funktionen och använder den för de flesta av våra inlägg! Stories fick också en uppgradering i mars med tillägg av platstaggar och hashtags. Sedan, 2 månader senare, utökade de funktionerna ytterligare med fler filter och stickers att välja mellan.
2018 – Släppet av IGTV
Under 2018 lanserade Instagram IGTV, en ny videofunktion som låter dig ladda upp videoinnehåll i långformat på upp till 10 minuter. Varumärken och kreatörer med en större publik kan till och med ladda upp timslånga IGTV:er.
Dessutom kan du nu lägga till musik till dina stories vilket gör att allt låter mycket coolare och verkligen kan skapa stämningen för dina intryck. Detta kulminerade med att Instagram nådde 1 miljard aktiva användare per månad!
2019 – Utcheckning på Instagram
Med ökningen av företag som använder den sociala plattformen för att marknadsföra sitt företag, tar Instagram det till nästa nivå och släpper kassafunktionen. Istället för knappen ”Visa på webbplats” när du klickar på en köpbar tagg, kan du helt enkelt klicka på ”Kassa på Instagram” och användare kan göra snabba och enkla köp direkt i appen.
2020 – Instagrams svar på TikTok
Även om 2020 var ett hårt år för de flesta av oss, hindrade det inte Instagram från att förnya sig. De firade sitt 10-årsjubileum och släppte ett verktyg som förändrade spelplanen för många kreatörer – Reels. Men innan vi går in på det mer, så låt oss titta på andra funktioner som lades till det året.
Först och främst kan vi nu äntligen komma åt DM:s från Instagrams webbplats, vilket är super användbart för både företag och kreatörer. Dessutom introducerade Instagram ”Live Badges” i några länder, vilket gör det möjligt för tittare att köpa Badges för att stödja skaparen.
Och slutligen, Instagram ger nu alla användare möjlighet att fästa upp till tre kommentarer på inlägg! Vi älskar det här verktyget eftersom det kan lyfta fram några av våra favoritkommentarer under vårt inlägg, ett speciellt meddelande eller bara en vänlig påminnelse om att vi inte vill gå vilse i alla andra kommentarer.
Nu till funktionen vi har lärt oss att älska under det senaste året och som har gjort det möjligt för oss att växa mest: Reels! I augusti 2020, mitt i pandemin, rullade Instagram ut Reels, en kortformad videofunktion som låter dig skapa och upptäcka korta underhållande videor. Det är ett roligt, nytt sätt att skapa, dela och titta på underhållande innehåll från dina favoritskapare och det kan ha en enorm inverkan på ditt konto! Om du vill lära dig hur du får dina Reels att gå virala så kan du hitta svaret här! LÄNK
Detta sammanfattar vår djupdykning i Instagrams historia. Som ordspråket säger, du måste utvecklas för att förbli relevant – och plattformen har gjort precis det.
Anledningen till att vi ville dela detta med dig är för att vi ville att du skulle se hur långt du kan gå om du bara håller fast vid det. Istället för att försöka göra för många olika saker så fokuserade Instagram på att bara göra en sak riktigt bra – och jag tror att vi alla kan vara överens om att de har verkligen har lyckats med det!
Tom