Från ”samarbeten” till ”sponsringar” till ”partnerskap” – branschen för sociala medier förändras ständigt och särskilt sätten på vilka varumärken kan utnyttja den kraftfulla formen av influencer-marknadsföring och skapa de mest effektiva samarbeten.
I ett annat blogginlägg förklarade jag för dig varför det är viktigt att samarbeta med andra på Instagram. Om du missade inlägget hittar du det här. Nu är det dags att lära dig om olika typer av relationer som du kan dra nytta av för att tjäna pengar som influencer i den här branschen. Det finns så många möjligheter och det är viktigt att veta vad du ger dig in på. Om du blir kontaktad av ett varumärke (eller vill kontakta ett varumärke själv) så måste du överväga dessa alternativ och hitta ett sätt att arbeta tillsammans. Ett samarbete som gynnar dig och varumärket bäst!
Låt oss hjälpa dig att förbereda dig…
Byteshandel
Den första typen av samarbete är en Byteshandel. Det är när ett företag ger dig något, vanligtvis sin egen produkt eller tjänst. Vanligtvis är det en tillfällig ”no-strings-attached” typ av relation som inte kräver att du postar något om du inte vill. Men många varumärken använder termen ”present” eller ”gåva” men förväntar sig faktiskt ett inlägg eller ett omnämnande i din berättelse.
Om du försöker etablera dig som en influencer, var medveten om att de flesta tidiga samarbeten är precis så här. Om du gillar produkterna så kan du självklart ge dem en shoutout, men se till att du bara gör detta för att du vill och inte för att det är ett krav. Marknadsför aldrig något du inte gillar. Om kampanjen inte är helt autentisk kommer du att framstå som skum och oärlig mot dina följare.
(Ansvarsfriskrivning: kom ihåg att du eventuellt kan behöva betala skatt på de varor du får!)
Affiliate-länkar
En mycket vanlig influencer och varumärkesrelation är affiliate marketing. I huvudsak kommer varumärket att ge dig en spårbar länk (affiliate-länken) till en viss produkt som du marknadsför. Med den här länken kommer du och varumärket att kunna spåra eventuella gjorda konverteringar. Vanligtvis får du inte betalt i förskott, men du kommer att få en provision för varje åtgärd, oavsett om det bestäms per visning/klick eller till och med köp/nedladdning.
Affiliate-länkar är mycket praktiska när du redan rekommenderar produkter till din gemenskap och därför en fantastisk möjlighet att tjäna pengar genom att lägga till dessa spårbara länkar. Det bästa sättet att hitta affiliateprogram som passar dig är att tänka på alla produkter du älskar och gärna vill marknadsföra – även om du inte fick någonting betalt! Gå in på webbplatsen för dessa märken och ta en titt i deras sidfotsmeny eller sök på webbplatsen efter affiliate-program. Du kommer att bli förvånad över hur många varumärken som erbjuder dessa program
(Tips: två av de vanligaste affiliateprogrammen finns hos Amazon och Booking.com!)
Giveaways
Gå vidare till ditt nästa alternativ – giveaway-kampanjer! Den här typen av samarbete börjar bli mycket populärt och konceptet bakom det är ganska enkelt. Varumärket förser dig med sina produkter eller tjänster så att du kan skänka dem till din publik. Syftet är att du ska ge tillbaka till dina följare samtidigt som varumärket får mer exponering.
Nu finns det olika typer av giveaways och vanligtvis föreslår jag inte att du deltar i dem, helt enkelt för att de kan göra mer skada än nytta för ditt varumärke. Det finns dock några undantag när en giveaway kan vara till nytta för dig, så låt oss dyka in i dem!
Om giveawayen du erbjuds är relaterad till din nisch och du det är ett varumärke du älskar, då vet du att din publik kommer att njuta av det också! Det här är helt okej; det är ett bra sätt att öka ditt engagemang, få nya följare och belöna din publik eller ge något tillbaka till dem.
Beroende på vilken ”gåva” varumärket erbjuder dig, erbjuds inte alltid en betalning, men detta kan förhandlas fram, speciellt om du redan har en hög räckvidd. Du kan dra nytta av ditt engagemang, eftersom varumärket kommer att dra nytta av din räckvidd eftersom det ger dem samma mängd tillväxt i sociala handlingar och ökar deras varumärkesmedvetenhet.
Ambassadörsprogram
Många varumärken tar influencersamarbeten till nästa nivå genom att be sina betrodda influencers att bli varumärkesambassadörer. I grund och botten, om du har en fantastisk relation med ett varumärke och de ser bra resultat i sin ROI (return on investment), kan de ta det partnerskapet till en långsiktig affär. Som varumärkesambassadör kommer du att dela inlägg om dina dagliga upplevelser av att använda varumärkets produkter eller så kanske du till och med representerar varumärket vid lokala evenemang.
Att vara varumärkesambassadör kan vara en stor grej. Det är ett bra sätt att kombinera sitt engagemang och räckvidd med varumärkets logistik och produktion för att skapa något riktigt speciellt som skulle vara svårt att göra på egen hand!
Se bara till att vara lojal mot varumärket och gå inte in i för många av dessa partnerskap – det kommer inte att verka äkta om du marknadsför alla typer av företag. Mitt råd är att ha ett undertecknat kontrakt för den här typen av kampanjer, eftersom det kommer att innehålla förväntningarna, beskriva villkoren samt betalningen (beroende på vilket kontrakt du skriver med företaget får du vanligtvis betalt månadsvis, eller varje gång där är en ny kampanj som du kommer att vara ansiktet utåt för)
Story Takeovers
Story takeovers har blivit en vanlig typ av samarbete, och det är ett enkelt och bra sätt att organiskt nå nya följare samtidigt som du bygger ditt varumärke på Instagram. Denna typ av influencer-marknadsföring hjälper till att öka varumärkesexponeringen genom att ge en influencer tillgång att navigera en varumärkeskanal på sociala medier. Under övertagandet kommer de vanligtvis att visa hur de använder sitt varumärkes produkter eller tjänster, vilket ger värdefulla ”verkliga” sammanhang längs vägen.
Dina värderingar måste vara starkt anpassade till varumärkets för att det ska bli ett framgångsrikt övertagande. Varaktigheten för denna typ av samarbete är vanligtvis bara satt för en kort tidsperiod – vi talar om ett par timmar till en dag. Det är vanligtvis förknippat med speciella evenemang som produktlanseringar, eftersom det ger ett mer interaktivt sätt att få kontakt med potentiella kunder. Det kan också involvera utvalda tävlingar, frågor och svar, svara på enkäter, etc.
Allt handlar om autenticitet!
I slutet av dagen så öppnar Influencer-marknadsföring upp för fler och fler typer av samarbeten. Varumärken försöker hela tiden bli mer kreativa när de börjar inse att traditionella annonser inte är lika effektiva längre. Det är en fantastisk möjlighet för oss alla! Men även om alternativen ökar, innebär tillväxten av influencers också att vissa följare redan börjar bli irriterade på den ”sponsrade” typen av innehåll – och se dem som annonser.
Prioritera skyddet av din EGEN varumärkesimage. Kompromissa inte med din äkthet för snabb intäktsgenerering, eftersom det bara kommer att skada din gemenskap i det långa loppet. Försök hitta varumärken du kan bygga hållbara relationer med och som du verkligen kan arbeta tillsammans med på en kreativ nivå. Tro mig: dina följare kommer att uppskatta den ärligheten!
Det finns alltid för- och nackdelar med varje relation, så se till att du gör din beskärda del av forskningen innan du undertecknar något kontrakt. Mitt bästa råd är att alltid ”spela det långa spelet”, ditt rykte är inte värt att förlora för något pris.
Om du vill lära dig mer om en specifik typ av partnerskap låt mig veta det i kommentarerna nedan! Jag svarar gärna på alla dina frågor.
Kram, Mia